Proiect de e-learning pentru pneumologi
„Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional
Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007- 2013"
INVESTEŞTE ÎN OAMENI!
FONDUL SOCIAL EUROPEAN
Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013
Axa prioritară nr. 3 „Creşterea
adaptabilităţii lucrătorilor şi a întreprinderilor"
Domeniul major de interventie 3.2 „Formare şi sprijin pentru întreprinderi şi
angajaţi pentru promovarea adaptabilităţii"
Titlul proiectului: „Calitate în serviciile medicale de pneumologie prin formare
profesională continuă şi flexibilitate organizaţională"
Contract nr.: POSDRU/81/3.2/S/58451
TITLUL PROIECTULUI
„Calitate în serviciile medicale de pneumologie prin formare profesională
continuă şi flexibilitate organizaţională"
BENEFICIAR PROIECT
Societatea Română de Pneumologie
PARTENERI
Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta", în calitate de Partener 1
SIVECO Romania SA, în calitate de Partener 2
LOCAŢIA PROIECTULUI
Ţara
|
România
|
Regiunile
|
Bucureşti-Ilfov Centru Nord-Est Nord-Vest Sud-Est Sud-Muntenia Sud-Vest Oltenia
Vest
|
Judeţele
|
Bucureşti, Cluj, Iaşi, Dolj, Constanţa, Prahova, Timiş
|
Altele
|
Bucuresti, Cluj, Iaşi, Braşov, Craiova, Constanţa, Ploieşti, Timişoara.
|
PERIOADA DE IMPLEMENTARE
1 iulie 2010 - 30 iunie 2013
FINANŢAREA PROIECTULUI
Proiectul are o valoare totală de 5.894.127 lei, din care 5.772.893 lei
finanţare nerambursabilă.
OBIECTIVE
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă creşterea
gradului de adaptabilitate şi de competenţă în activitate pentru grupul ţintă
(personal şi manageri din domeniul sănătăţii) prin identificarea şi promovarea
unor modele manageriale eficiente în contextul descentralizării şi prin sporirea
capacităţii de înţelegere şi operare cu noile tehnologii utilizate în domeniul
pneumologiei.
Acest obiectiv este în concordanţă cu obiectivul general POSDRU (prin proiect
sunt dezvoltate resursele umane în vederea creşterii competitivităţii, prin
corelarea învăţării cu evoluţia noilor tehnologii), cu obiectivele axei
prioritare 3 (creşterea adaptabilităţii a 850 de medici şi manageri prin accesul
la FPC şi la activităţi inovatoare) şi domeniului major de intervenţie 3.2
(creşterea adaptabilităţii şi flexibilităţii grupului ţintă - resursele umane
mai bine pregătite şi mai adaptabile devin mai competente şi, prin urmare, mai
flexibile şi mai adaptate pe piaţa muncii).
Obiectivele specifice:
1. Dezvoltarea capacităţii manageriale în domeniul sanitar pentru grupul ţintă
în vederea abordării mai eficiente, mai rapide şi mai coordonate a schimbărilor
ce vor fi introduse prin descentralizarea sistemului sanitar.
Acest obiectiv este atins prin identificarea şi promovarea noilor tehnici de
management sanitar aplicabile în instituţiile sau sectiile de pneumologie în
contextul viitoarei descentralizări, şi creşterea abilităţilor de management
sanitar ale grupului ţintă prin accesul la formare profesională pe această temă.
2. Dezvoltarea bagajului de cunoştinţe şi abilităţi ale grupului ţintă în
domeniul noilor tehnologii aplicabile în domeniul medicinei pneumologice,
inclusiv TIC.
Efectele benefice produse de proiect sunt: o mai mare adaptabilitate pe piaţa
muncii a întregului grup ţintă, creşterea competenţelor manageriale pentru 50 de
manageri înscrişi în proiect şi îmbunătăţirea abilităţilor de operare cu noi
tehnologii specifice şi cu TIC ale 800 de medici.
GRUP TINŢĂ
800 de medici a căror activitate necesită cunoştinţe aprofundate de pneumologie
(pneumologi, oncologi, chirurgi, pediatri şi medici de familie) şi 50 de
manageri din domeniul sanitar.
ACTIVITĂŢI
A1. Identificarea noilor forme organizaţionale în contextul descentralizării
sistemului sanitar
1.1. Analiza (inclusiv legislativă) a schimbărilor induse de descentralizarea
sistemului de sănătate publică în managementul sanitar specific al institutelor,
spitalelor şi secţiilor de pneumologie.
Sunt studiate contextul legislativ, modelele actuale de management şi
organizare, previziunile pe termen mediu în domeniul managementului la câteva
instituţii relevante.
1.2. Generarea unei strategii pe termen mediu integrate privind managementul
specific al acestui tip de instituţii.
Sunt propuse parcursuri de acţiune care să asigure o tranziţie cât mai facilă de
la sistemul centralizat la cel descentralizat şi creşterea ulterioară a
calităţii managementului intern specific.
1.3. Realizarea unui portal web, cu 2 secţiuni pentru activitate: o secţiune
informativă, unde experţii vor posta materiale, rezultate şi rapoarte privind
tema propusă, şi o sectiune interactivă, de forum, unde cei interesaţi vor putea
discuta şi evalua diverse aspecte ale problematicii propuse, inclusiv
materialele informative publicate.
1.4. Organizarea de mese rotunde cu managerii spitalelor, autorităţile locale ce
vor prelua în coordonare spitalele, alţi factori interesaţi, în vederea
aprofundării şi ameliorării strategiei propuse de experţii din proiect.
Sunt organizate 7 mese rotunde, conduse de experţi.
A2. Programe de perfecţionare în noile tehnologii din domeniul pneumologiei,
inclusiv TIC
2.1. Analiza nevoi formare si armonizare tematici.
Este realizată o secţiune de chestionar online pe portal în cadrul căreia
membrii grupului ţintă completează un chestionar de identificare a nevoilor
reale în domeniul formării profesionale. Rezultatele analizei sunt preluate de
experţii formatori care adaptează tematicile generale propuse la nevoile reale
ale grupului ţintă.
2.2. Realizare materiale didactice în format clasic şi multimedia.
Sunt realizate materialele didactice şi suporturile de curs, inclusiv în format
multimedia.
2.3. Autorizarea programelor.
În afara programului de iniţiere în TIC, deja autorizat CNFPA, cele 8 programe
de formare profesională în noi tehnologii sunt supuse aprobării instituţiei
competente.
2.4. Înscrierea grupului ţintă.
Iniţiativa e promovată intens online (portal, emailing către baza de date a
solicitantului, mesaje pe forumuri), direct (materiale de promovare transmise
către filialele solicitantului din teritoriu (afişe, bannere, flyere cu talon de
înscriere - se utilizează bazele de date cu medici pneumologi) şi în presă (se
disemineaza 5 comunicate de presa pe tot parcursul activităţii, în special în
presa de specialitate).
Înscrierile se primesc online (prin portal/mail) sau direct (prin taloanele de
înscriere), talonul fiind insotit de CV şi scrisoare de motivaţie.
Selecţia e facută de o echipa de experţi ai partenerilor din activitate, pe baza
criteriilor: relevanţa pregătirii şi experienţei, istoricul de participare la
EMC/FPC (sunt înscrişi cu prioritate medicii care nu au beneficiat de EMC/FPC în
ultimii 2 ani), ordinea înscrierii.
Grup ţintă înscris:
800 medici pneumologi sau a căror activitate implică necesitatea cunoştinţelor
aprofundate de pneumologie (pediatri, medici de familie, oncologi etc).
Un medic poate participa la mai multe programe.
2.5. Furnizarea programelor, examinare şi certificare.
Sunt organizate seriile de curs şi se furnizează programele, fiecare program
fiind finalizat cu examinare şi certificare naţională.
Sunt organizate 50 de serii de curs (din care 10 pentru programul TIC).
Tematica programelor de pregatire profesională:
1. Program de formare pentru iniţierea în TIC: Programul e structurat pe 65 ore
din care 18 teorie, 47 practică + 2 ore examinare.
Programul e organizat în 7 lecţii:
A. Prezentare noţiuni de bază
(5ore),
B. Utilizare elemente Multimedia
(3ore),
C. Utilizare procesor texte
(16ore),
D. Utilizare mijloace moderne de
comunicare (6ore),
E. Utilizare aplicaţii
specializate pentru realizarea Prezentărilor (16ore),
F. Utilizare foi calcul tabelar
(16ore),
G. Utilizare elemente de bază ale
limbajului HTML(3ore).
2. Programe de perfecţionare în noile tehnologii aplicabile în domeniul
pneumologiei (8 programe a câte 40 de ore de studiu individual + 12 ore curs + 2
ore examinare= 54 ore/program):
A. Noile tehnologii utilizate în
investigarea bolilor obstructive cronice (aparatura de testare funcţională
pulmonară; investigaţii imagistice recomandate);
B. Bronhologie diagnostică şi
intervenţională - aparatura de varf (endoscop, bronhoscop, fibrobronhoscopia,
bronhoscop anestetic în chirurgia toracică, ecograf transbronşic);
C. Explorări funcţionale moderne
în patologia respiratorie (testare la efort, reabilitare respiratorie,
hemodinamica, ventilaţie noninvazivă, oxigenoterapie, ventilaţie în terapia
intensivă respiratorie);
D. Diagnosticul în tabagismul
cronic folosind noi tehnologii (tehnica imagistică modernă);
E. Diagnosticul şi terapia
insuficienţei respiratorii folosind noi tehnologii (examen gaze, investigaţii
radiologice, intervenţie terapeutică prin oxigenoterapie, bronhodilatare şi
kineziterapie bronşică);
F. Tratamente moderne aplicate în
sindromul de apnee în somn (electro-encefalograma, electro-oculograma,
electro-miograma; terapia cu aparatura CPAP);
G. Investigaţii şi diagnostic în
hipertensiunea pulmonară - aparatura modernă utilizabilă (cateterul Swan-Ganz,
ecograful cardiac, angiograful);
H. Utilizarea noii aparaturi în
ventilaţia noninvazivă (SIMV, PSV, PAV, helmet).
A3. Program de formare profesională pentru manageri în contextul
descentralizării
Este realizat şi autorizat un program de formare profesională în management
sanitar cu accent pe nevoile unui sistem managerial descentralizat.
Iniţiativa e promovată similar activităţii 2 şi sunt înscrişi, prin aceleaşi
modalităţi, 50 de manageri ai unor institute, spitale, secţii de pneumologie.
Selecţia e realizată de o comisie de experţi ai Partenerului 1 pe baza
criteriilor: relevanţa CV, scrisoare de motivaţie, rata de participare la
pregătire manageriala (sunt înscrişi cu prioritate managerii care nu au
beneficiat de programe de formare managerială în ultimii 2 ani).
Sunt organizate 2 serii de curs, finalizate cu examinare şi certificare
naţională.
Tematica programului de formare managerială (40 de ore de studiu individual + 12
ore curs + 2 ore examinare= 54 ore):
A. Management sanitar - noţiuni
standard;
B. Management sanitar -
aplicativitate în contextul descentralizării;
C. Strategii de management sanitar
în sisteme descentralizate;
D. Calitate în managementul
sanitar.
A4. Grup de lucru interregional: modele flexibile de organizare în contextul
descentralizării, activitate inovatoare
4.1. Identificarea potenţialilor membri, promovarea iniţiativei şi înfiinţarea
grupului de lucru.
Sunt informaţi asupra iniţiativei manageri selectati dintre participantii
înscrişi în Actviităţile 1 şi 3 ale proiectului.
Le sunt prezentate obiectivele activităţii şi este înfiinţat un grup de lucru
format din experţi ai solicitantului şi partenerului 1 şi 10 manageri.
4.2. Întâlniri de lucru virtuale şi fizice.
Grupul de lucru va dezbate teme privind managementul sanitar descentralizat,
preluând rezultatele activităţii 1 şi integrând în activitate efectele
activităţii 3.
Grupul are minim 12 întâlniri virtuale, printr-o secţiune de forum construită pe
portal pentru această activitate şi 3 întâlniri fizice de lucru, toate moderate
de experţii din proiect.
4.3. Raportarea şi diseminarea rezultatelor.
Rezultatele şi raportările grupului de lucru sunt postate pe portal, sunt
compilate sub forma unei broşuri (diseminată în 2000 de exemplare către
spitalele, secţiile şi institutele de pneumologie din ţară) şi sunt prezentate
public printr-un comunicat de presă final.
REZULTATE ANTICIPATE
A1
- 1
analiză legislativă;
- 1
strategie de management sanitar propusă;
- 1
portal web cu 2 secţiuni publicat online;
- 20
de manageri care particpă la 7 mese rotunde pe tema descentralizării;
- 3
comunicate de presă;
- 70
de manageri informaţi asupra rezultatelor prin accesarea portalului;
- 30
de manageri care declară că vor utiliza strategia realizată în activitatea lor
ulterioară descentralizării.
A2
- 1
studiu pe baza de chestionar privind nevoile reale de formare;
- 8
tematici FPC armonizate;
- 100
participanţi la studiul online;
- 8
programe autorizate;
- 800
persoane înscrise;
- 50
de serii de curs organizate;
- 9
programe furnizate;
- 90%
rata de absolvire;
- 90%
grad de satisfacţie cu oportunităţile oferite în activitate;
- 500
de medici care declară că sunt mai pregătiţi şi mai adaptabili în urma
participării la programe.
A3
- 1
program de pregătire în management sanitar autorizat şi furnizat către 50 de
manageri;
- 45
din ei absolvă şi sunt certificaţi;
- 40
declară că sunt mai bine pregătiţi profesional în urma participării la program.
A4
- 1
grup de lucru cu 10 membri înfiinţat;
- 12
întâlniri virtuale şi 3 fizice ale grupului de lucru;
- 1
raport final;
- 1
broşură editată în 2000 de exemplare;
- 1
comunicat de presă;
- 1
secţiune forum web;
- 1000
persoane informate asupra rezultatelor prin accesarea portalului;
- 100
manageri care declară că iniţiativa este oportună.
Pentru mai multe informaţii, vă rugăm accesaţi pagina de internet www.epneumologi.ro.
Stimați colaboratori,
În vederea diseminării, vă trimit ataşat Comunicatul de presă privid Proiectul
„Calitate în serviciile medicale de pneumologie prin formare profesională
continuă şi flexibilitate organizaţională" ce se desfăşoară în cadrul
Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013
"Investeşte în oameni!" şi este derulat de către Societatea Română de
Pneumologie, în calitate de solicitant, Institutul de Pneumoftiziologie „Marius
Nasta" şi SIVECO Romania SA, în calitate de parteneri.